Wednesday 2 November 2011

Buah Naga adalah buah daripada sejenis pokok kaktus. Ia ditanam secara komersial di Vietnam dan Australia, walaupun ia berasal dari Amerika Selatan. Buah naga yang matang adalah seberat lebih kurang 400 gram tetapi ada juga yang membesar sehingga lebih satu kilogram.
Isi buah naga berwarna putih, merah, atau ungu dengan taburan biji-biji yang berwarna hitam yang boleh dimakan. Tekstur isinya adalah seperti isi tembikai, manakala rasanya pula adalah seperti buah kiwi. Ciri-ciri unik inilah yang menjadikan buah naga amat sesuai dijadikan ramuan dalam salad buah-buahan.
Pada masa ini, buah naga yang isinya berwarna putih lebih mudah didapati di pasaran, tetapi mengikut pakar pemakanan dan perubatan, buah yang isinya berwarna merah mempunyai lebih banyak khasiat. Secara amnya, pakar berpendapat dan mengakui buah naga kaya dengan potasium, ferum, protein, serat, sodium dan kalsium yang baik untuk kesihatan.
Kajian menunjukkan buah naga merah sangat baik untuk sistem penghadaman dan peredaran darah. Ia juga memberi tindak balas yang memberangsangkan untuk mengurangkan tekanan emosi dan meneutralkan toksik dalam darah. Selain itu, ia boleh mencegah kanser usus, mencegah kandungan kolesterol yang tinggi dalam darah dan pada masa yang sama boleh menurunkan kadar lemak dalam badan.
Secara keseluruhannya, setiap buah naga merah mengandungi protein yang mampu menjaga kesihatan jantung; serat (mengawal kanser usus, kencing manis dan diet); karotin (kesihatan mata, menguatkan otak dan menghalang penyakit); kalsium (menguatkan tulang); dan fosferus (pertumbuhan tisu badan).
Buah naga juga mengandungi zat besi untuk menambah darah; Vitamin B1 untuk mengawal kepanasan badan; Vitamin B2 untuk menambah selera; Vitamin B3 untuk menurunkan kadar kolesterol dan Vitamin C untuk menambahkan kelicinan dan kehalusan kulit serta mencegah pertumbuhan jerawat.

No comments:

Post a Comment