Bermula tahun 2011 satu lembaran baru telah tercipta di SMK Kuala Telemong (SMeT). Pembimbing Rakan Sebaya (PRS) telah ditukar nama sebagai ‘Peers’ (Pembimbing Efektif Rakan Sebaya) diperingkat sekolah. Ini adalah sebagai galakan kepada semua ahli PRS agar menjadi lebih efektif dan berkesan di dalam membantu rakan-rakan. Sebagaimana Falsafah PRS ‘ Bantu Diri Supaya Berupaya membantu orang lain’ maka seseorang PRS harus dilengkapi dengan ilmu pengetahuan, perlakuan, perhubungan, kemahiran, kreativiti dan keimanan. Harapan semoga Peers menjadi satu unit yang berkemahiran dan terlatih dalam mengendalikan pelbagai aktiviti di SMeT dan seterusnya mampu mengangkat nama Peers setanding dengan organisasi lain di sekolah ini…
APA ITU PRS?
Pembimbing Rakan Sebaya ialah seorang murid yang telah dilatih dalam bidang kemahiran asas komunikasi dan kaunseling. Ia berfungsi sebagai seorang kawan yang berkesan kepada rakan sebaya, terutama kepada mereka yang memerlukan pertolongan. PRS tidak bertugas untuk memberi nasihat dan menyelesaikan masalah rakan-rakan tetapi ia menjadi pendengar yang peka kepada perasaan orang lain, berminat dan mengambil berat serta rela memberi khidmat dalam sistem sekolah.
FALSAFAH PRS
“ BANTU DIRI SUPAYA BERUPAYA MEMBANTU ORANG LAIN”
VISI PRS
Sistem pengurusan perkhidmatan Pembimbing Rakan Sebaya yang cemerlang dan berkualiti
MISI PRS
Membentuk dan melahirkan insan yang seimbang dari aspek jasmani, emosi, rohani, intelek dan cemerlang berdasarkan falsafah dan etika Pembimbing Rakan Sebaya.
MATLAMAT PRS
· Membina budaya kasih mesra dan saling membantu dalam kalangan murid.
· Membina murid yang yakin diri dan menghayati nilai-nilai murni berasaskan kepada kepercayaan kepada Tuhan.
· Memupuk potensi /bakat kepimpinan dan menjadi individu yang peka, bertimbangrasa, rela, taat, menolong dan berupaya hidup selesa dalam masyarakat majmuk.
· Melalui pengaruh positif dan persepaduan dalam aktiviti lain, PRS dapat memainkan peranan membantu mengurangkan masalah salahlaku dalam kalangan murid.
OBJEKTIF PRS
· Membina pasukan PRS yang terlatih untuk membantu rakan dari segi akademik, perlakuan, emosi dan peribadi.
· Membina khidmat sokongan dalam perkhidmatan bimbingan dan kaunseling untuk mengisi pertambahan tuntutan dalam perkhidmatan PRS.
· Melatih murid dalam kemahiran asas yang membolehkan mereka berinteraksi secara berkesan dengan rakan dan individu lain.
· Menubuhkan kumpulan murid yang terlatih dan boleh menggerakkan program dan aktiviti perkhidmatan bimbingan dan kaunseling.
ETIKA PRS
PRS perlu patuh kepada etika berikut:-
· Amanah dan menyimpan rahsia.
· Menerima dan menghormati rakan dan orang lain.
· Tahu batasan dab keupayaan diri.
· Sentiasa berusaha meningkatkan diri dari pelbagai aspek.
· Melapor kepada Guru Bimbingan Dan Kaunseling Sepenuh Masa (GBKSM) tentang kes yang boleh merosakkan diri atau orang lain.
· Merujuk kes kepada GBKSM.
· Mematuhi peraturan sekolah dan norma masyarakat dan agama.
IKRAR PRS
…..Bahawasanya saya/kami dengan ini berikrar menerima dan mematuhi serta mengamalkan teras-teras perkhidmatan semasa berkhidmat sebagi Pembimbing Rakan Sebaya (PRS) sesi………
· Menerima jawatan ini dan sanggup memikul tanggungjawab serta amanah yang diberikan tanpa mengira tempat, masa dan rakan.
· Berpegang teguh kepada etika Pembimbing Rakan Sebaya.
· Berusaha menjadi Murid Contoh
· Berazam meningkatkan mutu akademik dan disiplin diri.
· Berkhidmat dengan penuh kemesraan dan kasih saying.
· Sentiasa berusaha meningkatkan kualiti perkhidmatan PRS.
SENARAI TUGAS PRS
· Menjadi rakan yang peka kepada perasaan orang lain dan keadaan sekeliling.
· Sebagai khidmat sokongan, PRS membantu menggerakkan perkhidmatan bimbingan dan kaunseling sekolah.
· Sebagai salah satu sumber kepada rakan untuk mendapat bantuan.
· Sebagai penghubung kepada khidmat bimbingan dan kaunseling seperti membuat rujukan jika perlu.
· Sebagai peninjau rasa untuk membolehkan GBKSM menjalankan strategi intervensi jika perlu.
· Sebagai Role Model kepada murid lain.
· Menjadi fasilitator yang bersikap terbuka, yakin dan percaya diri, berasa selesa dan berempati.
· Menerima rakan secara terbuka dan tanpa syarat.
· Mendengar, menjelas, dan membantu rakan melihat beberapa alternatif sebelum membuat keputusan.
· Memberi sokongan dan galakan untuk rakan mengambil langkah positif.
· Mematuhi etika kerahsiaan.
· Menyedari bahawa bukan semua masalah boleh diatasi.
· Berbincang dan membantu rakan yang menghadapi masalah biasa/normal.
· Memimpin rakan melihat masalah dengan objektif dan mengalakkannya mencari penyelesaian sendiri supaya ia belajar melalui pengalamannya.
· Menjalankan program membantu sambil mempengaruhi rakan lain supaya melibatkan diri.
· Mengutamakan kesejahteraan dan memahami batasan diri untuk membantu.
CARTA ORGANISASI PEER’S @ PRS
PENGERUSI
ZULMAKSHA BIN MANSUR
NAIB PENGERUSI
FARHANA NASUHA BT AMILUDIN BAKI
SETIAUSAHA
NOR AMALINA BT MOHAMED
NAIB SETIAUSAHA
HALIMATON AKMAL BT IBRAHIM
BENDAHARI
SITI NURUNAZILA BT ISMAIL
NAIB BENDAHARI
MOHD NAZRUL BIN MOHD NOR
AJK TINGKATAN
TING 6-MOHD ARIYAN BIN AZLI
TING 5-MUHAMMAD HUMAIDI BIN YUSOF
TING 4-TUAN NUR SHAFIRA BT TUAN MAZLA
TING 3-MUHD AIZAT FARHAN BIN ROSDE
TING 2-NUR FAZIERA BT ROZLAN
TING 1-MUHAMMAD RIEZUAN BIN BAHRUL
BIL | NAMA PELAJAR | NO .K/P | TINGKATAN | UNIT |
1 | Mohd Hasni Bin Musa | 920472-11-5037 | 6A1 | PEER’S |
2 | Nurul Atira Bt Zulkifli | 920921-11-5702 | 6A2 | PEER’S |
3 | Nurul Adila Bt Salim | 920223-11-5596 | 6A2 | PEER’S |
4 | Zulfaziela Bt Abu bakar | 920729-11-5008 | 6A2 | PEER’S |
5 | Siti Sarah Bt Nik | 920131-11-5804 | 6A2 | PEER’S |
6 | Norzila Irwana Bt Yunus | 920110-11-5792 | 6A2 | PEER’S |
7 | Nurul Aida Bt Salim | 920223-11-5668 | 6A2 | PEER’S |
8 | Tuan Mohammad Bin Tuan Mamat | 920722-11-5291 | 6A1 | PEER’S |
9 | Muslihana Bt Muda | 940502-11-5490 | 5 IJTIHAD | PEER’S |
10 | Nurul Shamimy Bt Ramli | 941201-11-5192 | 5 INTELEK | PEER’S |
11 | Siti Aslehan Bt Wan Jusoh | 940914-11-5710 | 5 INTELEK | PEER’S |
12 | Fatin Adiba Syahirah Bt Abd Manaf | 940214-11-5242 | 5 IJTIHAD | PEER’S |
13 | Che Ku Mohd Nazaruddin B. Che Ku Nasir | 940116-11-5791 | 5 INTELEK | PEER’S |
14 | Siti Hanaliza Bt Rasid | 951021-11-5307 | 4 INTELEK | PEER’S |
15 | Che Wan Emilia Bt Che Wan Ali | 950509-11-5556 | 4 IJTIHAD | PEER’S |
16 | Nur Asyieqin Bt Abdu Razi | 950617-11-5238 | 4 IJTIHAD | PEER’S |
17 | Siti Nor Dayah Bt Che Mohd Rosli | 950917-11-5280 | 4 ILMIAH | PEER’S |
18 | Wan Nor Shahira Bt Ismail | 951215-11-5508 | 4 ILMIAH | PEER’S |
19 | Siti Fadzlina Ilmi Bt Hashim | 961012-11-5562 | 3 IJTIHAD | PEER’S |
20 | Shahirah Atiqah Bt Faridzu | 960321-11-5414 | 3 IJTIHAD | PEER’S |
21 | Siti Norfarah Bt Ismail | 961024-11-5332 | 3 IJTIHAD | PEER’S |
22 | Nur Amira Baiduri Bt Azlan | 960716-11-5398 | 3 IJTIHAD | PEER’S |
23 | Muhammad Nasruddin Bin Mohd Abdullah | 961116-11-5823 | 3 ILMIAH | PEER’S |
24 | Muhamad Halmie Bin Nasiruddin | 960707-03-5265 | 3 ILMIAH | PEER’S |
25 | Ahmad Haikal Haziq Bin Mahdi | 960403-11-5717 | 3 ILMIAH | PEER’S |
26 | Muhamad Firdaus Naim B. Mohd Kamal | 961031-11-5701 | 3 IJTIHAD | PEER’S |
27 | Siti Nursyariah Bt Abdul Rahman | 961221-11-5606 | 3 ILTIZAM | PEER’S |
28 | Nur Ain Hidayani Saragi Bt Abdul Rahmad | 961101-11-5062 | 3 IJTIHAD | PEER’S |
29 | Nor Shahira Bt Amir Hasan | 960907-11-5040 | 3 IJTIHAD | PEER’S |
30 | Siti Zuliani Bt Che Mamat | 960204-11-5108 | 3 IJTIHAD | PEER’S |
31 | Wan Nur Aisyah Bt Wan Ngah | 970617-11-5172 | 2 IJTIHAD | PEER’S |
32 | Nor Hawanie Bt Kamarudin | 980728-11-5828 | 1 IJTIHAD | PEER’S |
33 | Sharifah Anis Humaira Bt Syed Abu Hamid | 980502-11-5358 | 1 IJTIHAD | PEER’S |
34 | Tuan Norlieyana Bt Tn A. Rahman | 980307-46-5096 | 1 ILMIAH | PEER’S |
35 | Tuan Nuramizah Bt Mohamed | 981006-11-5548 | 1 ILMIAH | PEER’S |
36 | Rozita Bt Salleh | 980323-11-5256 | 1 ILMIAH | PEER’S |
37 | Nor Ilika Syahira Bt Mohamad | 981103-11-5240 | 1 ILMIAH | PEER’S |
.........................................................................................................................................................................................................................