PeeR's@PRS

Sebahagian Dari Ahli-ahli PeeR's
                 
Bermula tahun 2011 satu lembaran baru telah tercipta di SMK Kuala Telemong (SMeT).  Pembimbing Rakan Sebaya (PRS)  telah ditukar nama sebagai ‘Peers’ (Pembimbing Efektif Rakan Sebaya) diperingkat sekolahIni adalah sebagai galakan kepada semua ahli PRS agar menjadi lebih efektif dan berkesan di dalam membantu rakan-rakan.  Sebagaimana Falsafah PRS ‘ Bantu Diri Supaya Berupaya membantu orang lain’ maka seseorang PRS harus dilengkapi dengan ilmu pengetahuan, perlakuan, perhubungan, kemahiran, kreativiti dan keimanan.  Harapan semoga Peers menjadi satu unit yang berkemahiran dan terlatih dalam mengendalikan pelbagai aktiviti di SMeT dan seterusnya mampu mengangkat nama Peers setanding dengan organisasi lain di sekolah ini…


APA ITU PRS?
Pembimbing Rakan Sebaya ialah seorang murid yang telah dilatih dalam bidang kemahiran asas komunikasi dan kaunseling.  Ia berfungsi sebagai seorang kawan yang berkesan kepada rakan sebaya, terutama kepada mereka yang memerlukan pertolongan.  PRS tidak bertugas untuk memberi nasihat dan menyelesaikan masalah rakan-rakan tetapi ia menjadi pendengar yang peka kepada perasaan orang lain, berminat dan mengambil berat serta rela memberi khidmat dalam sistem sekolah.


FALSAFAH PRS
“ BANTU DIRI SUPAYA BERUPAYA MEMBANTU ORANG LAIN”


VISI PRS
Sistem pengurusan perkhidmatan Pembimbing Rakan Sebaya yang cemerlang dan berkualiti

MISI PRS
Membentuk dan melahirkan insan yang seimbang dari aspek jasmani, emosi, rohani, intelek dan cemerlang berdasarkan falsafah dan etika Pembimbing Rakan Sebaya.


MATLAMAT PRS
·         Membina budaya kasih mesra dan saling membantu dalam kalangan murid.
·         Membina murid yang yakin diri dan menghayati nilai-nilai murni berasaskan kepada kepercayaan kepada Tuhan.
·         Memupuk potensi /bakat kepimpinan dan menjadi individu yang peka, bertimbangrasa, rela, taat, menolong dan berupaya hidup selesa dalam masyarakat majmuk.
·         Melalui pengaruh positif dan persepaduan dalam aktiviti lain, PRS dapat memainkan peranan membantu mengurangkan masalah salahlaku dalam kalangan murid.


OBJEKTIF PRS

·         Membina pasukan PRS yang terlatih untuk membantu rakan dari segi akademik, perlakuan, emosi dan peribadi.
·         Membina khidmat sokongan dalam perkhidmatan bimbingan dan kaunseling untuk mengisi pertambahan tuntutan dalam perkhidmatan PRS.
·         Melatih murid dalam kemahiran asas yang membolehkan mereka berinteraksi secara berkesan dengan rakan dan individu lain.
·         Menubuhkan kumpulan murid yang terlatih dan boleh menggerakkan program dan aktiviti perkhidmatan bimbingan dan kaunseling.


 ETIKA PRS
PRS perlu patuh kepada etika berikut:-
·         Amanah dan menyimpan rahsia.
·         Menerima dan menghormati rakan dan orang lain.
·         Tahu batasan dab keupayaan diri.
·         Sentiasa berusaha meningkatkan diri dari pelbagai aspek.
·         Melapor kepada Guru Bimbingan Dan Kaunseling Sepenuh Masa (GBKSM) tentang kes yang boleh merosakkan diri atau orang lain.
·         Merujuk kes kepada GBKSM.
·         Mematuhi peraturan sekolah dan norma masyarakat dan agama.


IKRAR PRS
…..Bahawasanya saya/kami dengan ini berikrar menerima dan mematuhi serta mengamalkan teras-teras perkhidmatan semasa berkhidmat sebagi Pembimbing Rakan Sebaya (PRS) sesi………
·         Menerima jawatan ini dan sanggup memikul tanggungjawab serta amanah yang diberikan tanpa mengira tempat, masa dan rakan.
·         Berpegang teguh kepada etika Pembimbing Rakan Sebaya.
·         Berusaha menjadi Murid Contoh
·         Berazam meningkatkan mutu akademik dan disiplin diri.
·         Berkhidmat dengan penuh kemesraan dan kasih saying.
·         Sentiasa berusaha meningkatkan kualiti perkhidmatan PRS.


SENARAI TUGAS PRS

·         Menjadi rakan yang peka kepada perasaan orang lain dan keadaan sekeliling.
·         Sebagai khidmat sokongan, PRS membantu menggerakkan perkhidmatan bimbingan dan kaunseling sekolah.
·         Sebagai salah satu sumber kepada rakan untuk mendapat bantuan.
·         Sebagai penghubung kepada khidmat bimbingan dan kaunseling seperti membuat rujukan jika perlu.
·         Sebagai peninjau rasa untuk membolehkan GBKSM menjalankan strategi intervensi jika perlu.
·         Sebagai Role Model kepada murid lain.
·         Menjadi fasilitator yang bersikap terbuka, yakin dan percaya diri, berasa selesa dan berempati.
·         Menerima rakan secara terbuka dan tanpa syarat.
·         Mendengar, menjelas, dan membantu rakan melihat beberapa alternatif sebelum membuat keputusan.
·         Memberi sokongan dan galakan untuk rakan mengambil langkah positif.
·         Mematuhi etika kerahsiaan.
·         Menyedari bahawa bukan semua masalah boleh diatasi.
·         Berbincang dan membantu rakan yang menghadapi masalah biasa/normal.
·         Memimpin rakan melihat masalah dengan objektif dan mengalakkannya mencari penyelesaian sendiri supaya ia belajar melalui pengalamannya.
·         Menjalankan program membantu sambil mempengaruhi rakan lain supaya melibatkan diri.
·         Mengutamakan kesejahteraan dan memahami batasan diri untuk membantu.


                                                   
                                                                   
CARTA ORGANISASI PEER’S @ PRS


PENGERUSI
ZULMAKSHA BIN MANSUR


NAIB PENGERUSI
FARHANA NASUHA BT AMILUDIN BAKI


SETIAUSAHA
NOR AMALINA BT MOHAMED


NAIB SETIAUSAHA
HALIMATON AKMAL BT IBRAHIM


BENDAHARI
SITI NURUNAZILA BT ISMAIL


NAIB BENDAHARI
MOHD NAZRUL BIN MOHD NOR

AJK TINGKATAN
TING 6-MOHD ARIYAN BIN AZLI
TING 5-MUHAMMAD HUMAIDI BIN YUSOF
TING 4-TUAN NUR SHAFIRA BT TUAN MAZLA
TING 3-MUHD AIZAT FARHAN BIN ROSDE
TING 2-NUR FAZIERA BT ROZLAN
TING 1-MUHAMMAD RIEZUAN BIN BAHRUL


 BIL
NAMA PELAJAR
NO .K/P
TINGKATAN
UNIT
   1
Mohd Hasni Bin Musa
920472-11-5037
6A1
PEER’S
   2
Nurul Atira Bt Zulkifli
920921-11-5702
6A2
PEER’S
   3
Nurul Adila Bt Salim
920223-11-5596
6A2
PEER’S
   4
Zulfaziela Bt Abu bakar
920729-11-5008
6A2
PEER’S
   5
Siti Sarah Bt Nik
920131-11-5804
6A2
PEER’S
   6
Norzila Irwana Bt Yunus
920110-11-5792
6A2
PEER’S
   7
Nurul Aida Bt Salim
920223-11-5668
6A2
PEER’S
   8
Tuan Mohammad Bin Tuan Mamat
920722-11-5291
6A1
PEER’S
   9
Muslihana  Bt Muda
940502-11-5490
5 IJTIHAD
PEER’S
   10
Nurul Shamimy  Bt Ramli
941201-11-5192
5 INTELEK
PEER’S
   11
Siti Aslehan  Bt Wan Jusoh
940914-11-5710
5 INTELEK
PEER’S
   12
Fatin Adiba Syahirah  Bt Abd Manaf
940214-11-5242
5 IJTIHAD
PEER’S
   13
Che Ku Mohd Nazaruddin  B. Che Ku Nasir
940116-11-5791
5 INTELEK
PEER’S
   14
Siti Hanaliza Bt Rasid
951021-11-5307
4 INTELEK
PEER’S
   15
Che Wan Emilia Bt Che Wan Ali
950509-11-5556
4 IJTIHAD
PEER’S
   16
Nur Asyieqin  Bt Abdu Razi
950617-11-5238
4 IJTIHAD
PEER’S
   17
Siti Nor Dayah  Bt Che Mohd Rosli
950917-11-5280
4 ILMIAH
PEER’S
   18
Wan Nor Shahira  Bt Ismail
951215-11-5508
4 ILMIAH
PEER’S
   19
Siti Fadzlina Ilmi  Bt Hashim
961012-11-5562
3 IJTIHAD
PEER’S
   20
Shahirah Atiqah  Bt Faridzu
960321-11-5414
3 IJTIHAD
PEER’S
   21
Siti Norfarah Bt Ismail
961024-11-5332
3 IJTIHAD
PEER’S
   22
Nur Amira Baiduri Bt Azlan
960716-11-5398
3 IJTIHAD
PEER’S
   23
Muhammad Nasruddin Bin Mohd Abdullah
961116-11-5823
3 ILMIAH
PEER’S
   24
Muhamad Halmie Bin Nasiruddin
960707-03-5265
3 ILMIAH
PEER’S
   25
Ahmad Haikal Haziq Bin Mahdi
960403-11-5717
3 ILMIAH
PEER’S
   26
Muhamad Firdaus Naim B. Mohd Kamal
961031-11-5701
3 IJTIHAD
PEER’S
   27
Siti Nursyariah Bt Abdul Rahman
961221-11-5606
3 ILTIZAM
PEER’S
   28
Nur Ain Hidayani Saragi Bt Abdul Rahmad
961101-11-5062
3 IJTIHAD
PEER’S
   29
Nor Shahira Bt Amir Hasan
960907-11-5040
3 IJTIHAD
PEER’S
   30
Siti Zuliani Bt Che Mamat
960204-11-5108
3 IJTIHAD
PEER’S
   31
Wan Nur Aisyah Bt Wan Ngah
970617-11-5172
2 IJTIHAD
PEER’S
   32
Nor Hawanie Bt Kamarudin
980728-11-5828
1 IJTIHAD
PEER’S
   33
Sharifah Anis Humaira Bt Syed Abu Hamid
980502-11-5358
1 IJTIHAD
PEER’S
   34
Tuan Norlieyana Bt Tn A. Rahman
980307-46-5096
1 ILMIAH
PEER’S
   35
Tuan Nuramizah Bt Mohamed 
981006-11-5548
1 ILMIAH
PEER’S
   36
Rozita Bt Salleh
980323-11-5256
1 ILMIAH
PEER’S
   37
Nor Ilika Syahira Bt Mohamad
981103-11-5240
1 ILMIAH
PEER’S

 .........................................................................................................................................................................................................................